CO JE OBEZITA

Obezita je závažné onemocnění, které je charakterizováno zvýšenou hmotností nebo zvýšeným množstvím tukové tkáně v organismu. Vzniká v situaci, kdy dlouhodobě převažuje příjem energie nad jeho výdejem. Dochází tak k hromadění tukové tkáně a nárůstu hmotnosti. Obezita není vyvolána pouze převahou příjmu energie, hraje zde roli řada dalších faktorů. Hlavní příčinou vzniku obezity je kombinace životního stylu (cca 50 %) a genetické dispozice. Obezita spolu s cukrovkou 2. typu se stávají civilizačními nemocemi nejen vyspělého světa, hovoříme dokonce o epidemii obezity. Zvláště v západní Evropě a Severní Americe se velmi rychle zvyšuje počet obézních dětí. Na světě žije více než 1 miliarda lidí s nadváhou, z toho je jich 300 milionů obézních.

Pro definici obezity je obvykle využíván Body Mass Index. Podle indexu je hodnota vyšší než 25 vyhodnocena jako nadváha. Za obézního člověka je považován ten, jehož hodnota indexu BMI překračuje 30. Ovšem při spojení s rizikovými faktory, jako je například cukrovka 2. typu, je obezita stanovena již při hodnotě 28.

PŘÍČINY OBEZITY

Příčiny: Současně s trendem nadměrné konzumace se objevuje další faktor, který problém obezity podporuje. Je to celková tendence ke snižování fyzické aktivity člověka. Nevyvážený příjem a výdej energie, Nevhodné jídelní návyky, Genetické dispozice a Další faktory jako hormonální vlivy a to především hypofunkce štítné žlázy a zvýšená hladina hormonů nadledvin.

ŘEŠENÍ PROBLÉMU OBEZITY

Řešení problému obezity bude spočívat jak v motivování obézních lidí ke snížení svojí váhy, ale také v prevenci, aby míry obézních dále nevzrůstaly. Lidé by měli jíst pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na zeleninu a ovoce. Zvláště důležité jsou kvalitní zdroje bílkovin, které poskytují potraviny jako rybí a drůbeží maso, luštěniny, cereálie. Pro zdravou výživu je také dobré nahradit živočišné tuky a oleje rostlinnými, omezit konzumaci červeného masa. Zvláštní pozornost by měl člověk věnovat dodržování jídelního režimu, jíst 5 až 6krát denně přiměřené porce, hlavně se nepřejídat, v průběhu dne vypít dostatek tekutin. Pro správnou váhu je ovšem nezbytné nejen konzumovat kvalitní potraviny ve správné míře, ale také mít dostatek pohybu.